Samen lezen met uw kind

Kleuters

In de klas lezen wij veel voor. We starten er de dag mee, maar we kunnen hier ook mee eindigen, we lezen voor tijdens het eten en drinken en in de (kleine) kring. Bijna wekelijks lezen we een boek voor, passend bij het thema waar we op dat moment aan werken. Dit is echter niet altijd het geval: ook bepaalde lessen (schrijfdans, SOEM, rekenen) beginnen vaak met een verhaal.

Wat is het belang van voorlezen?

Voorlezen is ontzettend gezellig en leuk. Gelukkig zijn een hoop ouders het hier mee eens, aangezien voorlezen ook heel belangrijk is voor de ontwikkeling van hun kind. Vooral kinderen tussen de twee en vijf jaar worden veel voorgelezen. Van deze groep wordt 90%  regelmatig voorgelezen.
Wanneer kinderen ouder worden gaan ouders steeds minder voorlezen. De belangrijkste reden voor het niet meer voorlezen, is dat het kind zelf al kan lezen. Jammer, want ook dan kan voorlezen nog erg gezellig en belangrijk zijn!

Voorlezen is niet alleen leuk, maar kan ook een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind. Jonge kinderen leren enorm veel van voorlezen. In de eerste plaats is voorlezen heel goed voor de taalontwikkeling van een kind. Kinderen leren nieuwe woorden tijdens het voorlezen en ze leren hoe een goede zin wordt opgebouwd. Daarnaast wordt het kind, door te praten over het boek, ook gestimuleerd actief met taal aan de slag te gaan.
Kinderen leren goed luisteren wanneer ze voorgelezen worden en zich te concentreren. Tevens stimuleert het voorlezen de fantasie van het kind en, afhankelijk van het onderwerp van het boek, leert het kind ook nog eens veel over de wereld om zich heen. Voorlezen over een onderwerp waar het kind op dat moment erg mee bezig is (angst, de dood, ziekenhuisopname etc.) kan het kind ook steun bieden en een goede manier zijn om met het kind in gesprek te komen over dit onderwerp.  

Waar moet u op letten bij het voorlezen?

Vaak wordt voorgelezen bij het slapen gaan, maar voorlezen kan eigenlijk op ieder moment van de dag! Wel is het belangrijk om de tijd te nemen voor het voorlezen. Kies het liefst ook voor een rustig plekje, waar u niet snel gestoord wordt. Hoe lang u voorleest hangt vooral af van het kind. Kinderen geven zelf duidelijk aan wanneer hun aandacht verslapt. Bij jonge kinderen kunt u kiezen voor een kort verhaal, zodat het boek/verhaal in één keer uitgelezen kan worden. Bij jonge kinderen is het ook belangrijk aandacht te besteden aan de plaatjes in het boek. Ook houden jonge kinderen van herhaling en is het dus goed een boek meerdere keren voor te lezen. Kinderen leren hierdoor het verhaal beter te begrijpen en leren voorspellen wat er gaat gebeuren.

Vaak komen kinderen tijdens het voorlezen met vragen en opmerkingen. Het is belangrijk dat u  hier op in gaat, er met het kind over praat en vervolgens het verhaal weer oppakt. Zodra het boek/verhaal uit is, kan nog even verder gepraat worden. Wanneer het kind zelf niet met reacties op het verhaal komt, kan het goed zijn vragen te stellen.  
Voorlezen is dus heel goed voor de ontwikkeling van een kind. Voorop staat echter dat het voorlezen vooral gewoon leuk moet zijn…iets waar ouder en kind samen van kunnen genieten!

 

Groep 3

Nu u uw kind in groep 3 zit leert het letters herkennen, woordjes lezen en klanken vergelijken. Natuurlijk is het leuk om ook thuis met uw kind samen te oefenen. U krijgt hierdoor een goed beeld van wat uw kind allemaal al kan en daarnaast helpt u mee aan de ontwikkeling van uw kind op taal- en leesgebied. Om u hierbij zo goed mogelijk te helpen, houden wij u via deze pagina op de hoogte van alle ontwikkelingen die uw kind doormaakt. Zo weet u wat u van uw kind kunt verwachten en voorkomt u eventuele frustratie. Belangrijk is dat een oefening niet te lang duurt. Vijf tot tien minuten per dag is voldoende om uw kind een steuntje in de rug te geven. Ook is het niet de bedoeling dat u te ver vooruit gaat werken, de instructie in de klas blijft de basis. Herhalen mag natuurlijk wel altijd!

Als u een boekje gaat lezen kan dit op verschillende manieren:

  • om en om een woord, regel of zin lezen;
  • het kind leest voor;
  • u leest eerst voor en daarna het kind hetzelfde stuk nogmaals;
  • u leest voor maar leest met opzet fouten (uw kind zal het erg leuk vinden u te verbeteren);
  • u leest voor en bespreekt na afloop samen het verhaal (wat gebeurde er? wie kwamen er in het verhaal voor? enz.).

Snelle leesspelletjes:

  • bedenk om en om een woord waar je in het begin/midden/eind een … hoort (vul zelf een letter in);
  • hak en plak oefeningen -> b – oo – m, uw kind zegt dan boom;
  • letterbingo: Er staat een aantal letters op een blaadje en u geeft de opdracht letters te zoeken. Dit kan door de letters zelf te benoemen maar ook door een opdracht te geven als: de middelste letter van teen. Uw kind moet dan de ee aankruisen.;
  • bij de speelgoedwinkel kunt u spelletjes kopen die aansluiten bij de methode van school. Dit zijn de maan-roos-vis spelletjes;
  • dobbelen: U kunt een paar dobbelstenen beplakken met de letters die uw kind heeft geleerd. Hier kunt u allerlei spelletjes mee bedenken. Bijvoorbeeld: bedenk een woord met de gegooide letter, wie heeft als eerste het woordje "maan" gedobbeld, gooi met twee dobbelstenen en probeer hier een mee woord te maken, enzovoorts.

 

    Leesoefeningen:  http://www.demeulebeekoostrum.nl/groepen/oefeningengroep3.htm
    of www.groep3-dbt.yurls.net
    Informatie vanuit de methode:  http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Voor-ouders.htm

    © 2014 obs De Bonte Tol | Gantellaan 5 | 2642 JK Pijnacker

    directie mw. M. Hoos | tel hoofdgebouw 015-3699256 | tel bijgebouw 015-3699410 | info@debontetol.nl | Inloggen