Aanvankelijk Lezen

Veilig Leren Lezen

Voortgezet Technisch Lezen

Timboektoe

Begrijpend Lezen

Nieuwsbegrip NL

Nederlandse Taal

Taal Actief

Spelling

Taal Actief

Rekenen

Pluspunt

Wereldoriënterende vakken

IPC (International Primary Curriculum)

Expressievakken

IPC (International Primary Curriculum)

Verkeer

Educatielijn Veilig Verkeer Nederland

Engelse taal

Groove Me

Schrijven

Zwart op wit

Sociaal emotionele vorming

SOEM (kinderen en hun sociaal emotionele ontwikkeling)

Humanistisch en Godsdienstig

Vormingsonderwijs

HVO en GVO

Bewegingsonderwijs

 

 

Nederlandse Taal en Lezen

Een goede taal- en leesontwikkeling is een voorwaarde om ook andere vakken zoals rekenen, wereldoriëntatie e.d. goed te kunnen begrijpen. Bij de kleuters begint het leesonderwijs al: voorbereidend lezen. De kleuters gebruiken materiaal als voorloper van Veilig leren lezen, dat is de leesmethode die in groep 3 wordt gebruikt. In groep 3 vindt het aanvankelijk leesproces plaats. Het is belangrijk dat kinderen heel veel oefenen met lezen. In de groepen 4 t/m 8 zijn de leerlingen op verschillende wijzen met lezen bezig. Naast het voortgezet technisch lezen gaan de leerlingen ook begrijpend- en studerend lezen. Zij leren een tekst via een vast stappenplan te analyseren. Deze stappen passen de leerlingen uiteindelijk ook toe op andere delen van het schoolprogramma. De zwakkere lezers krijgen extra hulp om zo hun leesvaardigheid te verbeteren.

In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van de taalmethode Kleuterplein. Deze methode sluit met  leuke thema’s aan bij de belevingswereld van de kleuters. In elk thema wordt veel gepraat, geluisterd, worden verhalen verteld, klanken en letters besproken en worden kinderen gestimuleerd om te krabbelen en te schrijven.
Vanuit Kleuterplein is er een soepele overgang naar de methode Veilig Leren Lezen in groep 3. Deze methode is al tientallen jaren de meest gebruikte én meest succesvolle taal-leesmethode in groep 3 van de basisschool.  De methode heeft een gestructureerde opbouw van het letter- en woordaanbod, waarbij alle aandacht uitgaat naar het ontdekken en gebruiken van structuren in woorden en het verwerven van kwalitatief sterke teken-klankkoppelingen.

Vanaf groep 4 tot en met groep 8 gebruiken we de methode Taaljournaal. Dit is een geïntegreerde methode voor taal, spelling en woordenschat. Door de vele verschillende activiteiten speelt de methode in op de uiteenlopende interesses en leerstijlen van kinderen. Door deze keuzeactiviteiten en het zelfstandige werken kan er tijdens de lessen goed worden gedifferentieerd.

Naast deze taalmethodes gebruiken we voor alle groepen en niveaus computerprogramma’s en zijn er veel verschillende taalspelletjes in de klassen aanwezig. Ook vullen we ons taalonderwijs aan met taalactiviteiten zoals de duimen- en vragenkring, spreekbeurten of vertelkring, en moeten de kinderen op andere manieren presentaties verzorgen.

Tenslotte hanteren wij een NT2-beleid.  NT2-leerlingen die taalzwak zijn, krijgen extra taalbegeleiding binnen schooltijd. Aangezien bijna alle leerlingen bij een specifieke NT2-taalaanpak gebaat zijn, integreren leerkrachten de methode “Zien is snappen” in hun taallessen.  Deze methode is bedoeld voor groepen waarin een of meer anderstalige leerlingen zitten, en besteedt bijvoorbeeld extra aandacht aan verkleinwoorden, werkwoorden, klanken en letters

Rekenen

Elke schooldag staat ongeveer een uur rekentijd op het programma. De ene dag is het een instructieles, de andere dag een les om zelfstandig te maken. Ieder kind maakt rekenwerk op zijn of haar eigen niveau. Daarnaast krijgen enkele kinderen extra instructie en sommigen extra verrijking.
Tijdens de rekenles oefenen we diverse vaardigheden, wisselen we strategieën uit en proberen we inzicht te krijgen. Elke 3 weken nemen we een toets af.
Dagelijks automatiseren de leerlingen ongeveer 10 minuten, dit oefenen moet goed onderhouden worden. Bij moeilijke sommen kun je de geautomatiseerde sommen namelijk goed gebruiken!

Zaak- en expressievakken: het International Primary Curriculum (IPC)

Op De Bonte Tol werken de groepen 3 t/m 8 voor de wereld oriënterende en kunstzinnige vakken met het IPC. Het International Primary Curriculum is een integraal, thematisch en creatief curriculum waar de creatieve en zaakvakken zijn geïntegreerd en dat volledig draait om het leren.
Het IPC heeft ook een internationaal perspectief; het helpt de kinderen verbanden te leggen tussen het geleerde en hoe dit toegepast kan worden in eigen land en kijkt tevens naar het perspectief van mensen in andere landen. Wilt u meer lezen over IPC klik dan hier.

Verkeer

Bij de verkeerslessen werken wij met de verkeerskranten van 3VO. Dit zijn theoretische verkeerslessen. In groep 8 wordt het landelijk verkeersexamen afgenomen. Dit kent een theoretisch en een praktisch deel.  Daarnaast krijgen de leerlingen minimaal drie keer per jaar een praktijkles op de fiets.

Sociaal emotionele Ontwikkeling

Met behulp van de methode “Kinderen en hun sociale talenten” hopen we dat de kinderen gaan toepassen wat ze leerden in de lessen. In de methode zit een leerlijn voor de groepen 1 t/m 8. Voorbeelden van thema's zijn: zelfvertrouwen en weerbaarheid, gevoelens van zichzelf en van anderen, conflicten oplossen, waarden en normen, enz.

In de kleutergroepen leren de kinderen bijvoorbeeld hoe ze een ander kind een compliment kunnen geven over een mooie knutsel. In de middenbouw leren ze een compliment te geven aan iemand die iets goed kan. In de bovenbouw kan een kind een compliment geven over hoe iemand is.

De les begint met een probleemstelling, deze wordt verteld of uitgespeeld. Vervolgens gaan de kinderen oplossingen bedenken en uitproberen door bijvoorbeeld een rollenspel. Tijdens de afsluiting van de les wordt de klas aangemoedigd de geleerde vaardigheden ook tijdens andere situaties (thuis of op school) te gebruiken. In de volgende weken wordt regelmatig teruggekeken op deze les.

HVO/GVO

Binnen het bestaande lesrooster is er op De Bonte Tol voor de kinderen van groep 6, 7 en 8 de mogelijkheid om één lesuur per week Godsdienstig VormingsOnderwijs (GVO) of Humanistisch VormingsOnderwijs (HVO) te volgen. Deze lessen worden gegeven door vakleerkrachten van buiten de school en de kosten worden vanuit een gemeentelijke subsidie betaald.

HVO: Humanistisch VormingsOnderwijs

Levensbeschouwelijke vorming in humanistisch perspectief.
Humanistisch vormingsonderwijs (HVO) is een levensbeschouwelijk vak dat op ongeveer eenderde van de openbare en algemeen bijzondere basisscholen in Nederland binnen schooltijd als keuzevak wordt aangeboden. Het gaat meestal om drie kwartier per week per groep, in een enkel geval één tot twee lesuren per week. Op sommige scholen wordt HVO alleen in groep 7 en 8 gegeven, op andere scholen vanaf groep 3 tot en met 8.

Inhoud

In het HVO worden jonge mensen begeleid bij het ontwikkelen van een eigen waardebesef en een eigen levensovertuiging door hen op een kritische en creatieve manier te leren omgaan met vragen over normen, waarden en levensovertuiging. In de HVO les onderzoeken leerlingen samen hun eigen ervaringen en ideeën, leren ze zelf keuzes maken en verantwoorden, worden ze aangemoedigd te communiceren over wat ze denken, voelen, willen en doen. Hierdoor kan iedere leerling ervaren wat waardevol is aan het bestaan.

Het herkennen en bespreken van kleine of grote dilemma’s is een belangrijk aandachtspunt bij HVO lessen. Het onderzoeken van morele vraagstukken stelt kinderen in de gelegenheid om eigen waarden en normen te ontwikkelen. Een voorbeeld van een moreel dilemma waarmee leerlingen te maken kunnen krijgen is het volgende: De pen van de meester is gestolen. Jij hebt gezien dat je beste vriend dat heeft gedaan. De meester vraagt aan de klas of iemand er iets van weet. Wat doe je, klik je of lieg je tegen de meester?

Er zijn veel meer thema's die in de loop van het HVO jaar de revue passeren. Thema's als anders zijn, buitengesloten worden, pesten, jaloers, arm en rijk, feest en verdriet komen aan de orde op het moment dat er bij de leerlingen vragen zijn.

De HVO leerkracht is gespecialiseerd in het begeleiden van bovengenoemde onderzoeken. Ze is in staat een variatie aan werkvormen in te zetten en in te spelen op actuele vragen en problemen van leerlingen. De HVO leerkrachten proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en de groep. Het uitspelen, herkennen en bespreken van kleine of grote dilemma's stelt kinderen in de gelegenheid om eigen waarden en normen te ontwikkelen.

GVO: Godsdienstig VormingsOnderwijs

Tijdens de lessen Godsdienstige Vorming gaan we met elkaar op verkenning in de wereld van de Joods-Christelijke traditie. Deze traditie is niet voor iedereen vanzelfsprekend, maar heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de Nederlandse cultuur. Op allerlei gebieden is er nog iets van het christelijk geloof  terug te zien in het dagelijks leven. Denk aan het kerkgebouw om de hoek, spreekwoorden en gezegden, kunstuitingen etc.

Tijdens de lessen is kennisoverdracht een belangrijk onderdeel, maar vooral het met elkaar in gesprek gaan over deze kennis vind ik belangrijk. Door met elkaar in gesprek te gaan leren kinderen hun mening te vormen over dat wat ze horen. Daarbij gaat het niet om de vraag of iemand het goed heeft, maar om het simpele gegeven dat kinderen na denken over wat ze horen en leren te luisteren naar de mening van de ander.

De inhoud van de lessen wordt voor een belangrijk deel bepaald door de verhalen uit de Bijbel. Hierbij valt te denken aan:
- Het Kerst en Paasverhaal
- Verhalen van de aartsvaders
- Verhalen over de koningen van het volk Israël
- Verhalen uit het leven van Jezus

Eeuwenoude verhalen in soms lastige taal die niet van deze tijd is. Tegelijk komen in deze verhalen thema's, vragen en emotie's aan de orde die ook vandaag de dag nog actueel zijn. Verhalen over verraad, vriendschap, blijdschap, boosheid, jaloezië, trouw, kortom er is in al die tijd niet veel veranderd in de wereld.
Ik vind het een uitdaging om samen met de kinderen te zoeken naar herkenning in deze verhalen, samen te zoeken naar leermomenten en samen te zoeken naar wat deze verhalen verbindt met ons in deze tijd.

Naast deze verhalen uit de Joods-christelijke traditie, komen er tijdens het jaar ook verhalen uit andere religies voorbij, wanneer daar aanleiding voor is. Bijvoorbeeld bij een feest, een bijzondere gebeurtenis in het leven van een van de kinderen of wanneer de actualiteit daar om vraagt.
Tenslotte moet er altijd ruimte zijn voor de vragen en verhalen van de kinderen. Zo beginnen we de les altijd met een vraag van de week. Dit is een vraag van een van de kinderen en samen proberen we te zoeken naar een antwoord.

Daarnaast komt het regelmatig voor dat er iets bijzonders gebeurt in het leven van een van de kinderen dat raakvlakken heeft met GVO. Ook dan wil ik ruimte maken om hier met elkaar over in gesprek te gaan.

Aan het eind van het jaar willen we een goede gewoonte blijven voortzetten en dat is een excursie.
 Hierbij worden we dan vergezeld door een klassenleerkracht en zo nodig ook door een hulpvaardige ouder. De excursiedoelen zijn bijvoorbeeld:
•RK Kerk van Pijnacker
•De liberaal Joodse synagoge in Den Haag
•De Turkse moskee in Delft
Zoals u leest komt er van alles aan bod tijdens de lessen en wij hopen u hiermee een klein inkijkje te hebben gegeven in wat er gebeurt.

Bewegingsonderwijs

De kleuters ‘bewegen’ twee keer per dag. Op maandag/dinsdag is er in het speellokaal een gymles met kleine materialen, of een spelles en op donderdag is er kleutergym met de daar aanwezige grote gymtoestellen en –materialen. Ook spelen de leerlingen geregeld buiten op het plein.
De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen wekelijks twee keer gymles in de gymzaal. Eén van de gymlessen wordt gegeven door de vakleerkracht gymnastiek, de andere les wordt door de groepsleerkracht zelf gegeven of door een leerkracht met specialisatie/expertise bewegingsonderwijs.
Vanaf februari gaat groep 4 wekelijks voor de zwemles naar het zwembad de Viergang.

© 2014 obs De Bonte Tol | Gantellaan 5 | 2642 JK Pijnacker

directie mw. F. Hogervorst | tel hoofdgebouw 015-3699256 | tel bijgebouw 015-3699410 | info@debontetol.nl | Inloggen